Direktlänk till inlägg 24 september 2010

Något att tänka på

Av Patrik Alejandro Pérez Arnström - 24 september 2010 10:05

Skämms inte för att säga att jag röstade på vänsterpartiet i valet i år, tycker att deras värderingar om alla människors lika värde stämmer överrens med mitt tankesätt.

MEN jag stod faktist och velade om jag kanske skulle lägga en röst på miljöpartiet.

Skulle kanske lagt min röst på dom i komunalvalet när jag tänker efter.

Jag vill ju faktist ha mer miljöpolitik här i stockholm och känner att vi alla gör alldeles för lite för våran miljö över huvudtaget.

 

Jag menar i slutändan spelar inte skatter, pengar, bostad, utbildning eller andra previlegier någon roll om vi inte har en miljö som vi alla kan andas och leva i, ellerhur?

Kärnkraft släpper inte ut någon koldioxi, visst. Men vad händer om ett kraftverk går sönder?  I allvarliga frågor anser jag att man alltid ska ställa sig frågan om.

Och frågan är om vi verkligen med all utväckling som finns, ska bygga 10 nya kärnkraftverk i sverige för att våra befinteliga är slutkörda om 10-15år?

Vill vi ha en "Tjernobyleffekt" här? Som gör att vi inte kan bo i ett område stort som hela dalarna?

Eller ska vi satsa på andra metoder? Även om det inte är lika effektivt, eller lite dyrare?

 

Vad har pengar för betydelse när det handlar om våran egen hälsa?

Är det inte självklart att man går till vårdcentral eller läkare när man är illa däran? Då svär man lite över att medecinen är dyr, men den är nödvändig för att man ska bli frisk, och det är inte någon frågan om man ska ta den eller inte. Man sväljer den bara, trots att den smakar skit.

 

Och det kanske är så att vi måste svälja kostnaden för en massa nya vindkraftverk, även fast dom kanske blir många och fula, kostar pengar och står överallt. Jag ser hellre 5.000.000 vindkraftverk längs sveriges kust (i vattnet som i danmark) än att aldrig besöka dalarna igen.

 

Sist men inte minst så är det knappast vi som lider mest idag, trots de naturkatastrofer som utspelat sig sedan 2000 och varit dom värsta och tätaste på länge.

Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) skriver att det inträffar ca 350-430 naturkatastrofer varje år. Många är naturens gång och händer av sig själva, en dam brister, skogsbränder, torka. Men dom blir allt fler och strörre.

Dom största som jag kan komma och tänka på bara på rak arm är: Tsunamin i indiska oceanen (2004), Orkanen "Katrina" U.S.A (2005) Etnas vulkanutbrott, Italien (2007) Jorbävningen på Haiti (2010) Jorbävningen i Chile (2010) Översvämmningarna i Pakistan (2010) Vulkanutbrott Indonesien (2010)

  

THAILAND 2004                                 HAITI 2010                                          
                                             
    

Jag menar, nu känns det som att katastroferna helt plötsligt duggar tätt.

Modernatur säger ifrån och vi skiter i det, för att vi tror att vi äger jorden, att vi kan göra precis vad vi vill. Så är det inte. Vi måste "lyssna" se på olika tecken. Och om inte för oss själva så för våra barn, och barnbarn osv.

 

Sen förstår jag mig inte på dom som säger att växthuseffekten är en fejk:!?!

Vem skulle fejka en sån grej? I vintras hörde jag folk som sa; - global uppvärmning, tss tjeena!...snarare nedkylning, jag tror inte på den där växthusgrejjen;

Det är det mest ignoranta man skulle kunna säga i denhär frågan. Alla vet att jorden lutar i olika vinklar och grader beroende på possition runt solen. Det är därför vi har dag/natt, vinter/sommar etc.

Dessa tempereturskilnader skulle bli förstärkta av växthuseffekten, varmare sommrar, kallare vintrar. Det har forskarna sagt hela tiden, i hur många år som helst.

Och totalt sätt skulle det bli varmare helatiden innanför ozonet. I våran atmosvär.

Sedan 1996 så har jordens medeltemperatur stigit med 1 grad per år, utan undantag.

Skuelle inlandsisarna smälta (vilket dom snabbare och snabbare gör) skulle världens vattennivå stiga med 70 meter. Det betyder byebye Sthlm och i stort sätt hela sverige.

 

Vill inte komma med jobbig fakta egentligen, men det är exakt såhär det ser ut. Vi måste öppna ögonen och även aggera när det gäller vår miljö.

Det är inte på låtsas, eller det tar inte 100-tals år innan något händer.

Men tydligen tar det oss en massa år att fatta att vi mosar vårt hem, den enda plats vi känner till och kan befinna oss på håller vi på att själva förinta.

Något att tänka på.

 

  

 Våran industriella värld

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


     Det var på tiden. Så heter On-Ree's skiva som släpps i april. Det var verkligen på tiden tycker vi alla. On-Ree (Henry Vargas P.) som han heter har varit aktiv innom musikbranshen i över 10 år. Sedan år 2000 har han varit aktiv som DJ ...

Ett nytt år är här   Efter ett par månaders uppehåll, välbehövlig julmat och tid för eftertanke sitter jag här igen och funderar på dethär nya året. Hur kommer det sig att vi har något som heter nyårslöfte? Har googlat men hitar ingen historia....

Att leva utan att älska är ej att leva ett verkligt liv.  - Molière ...

  Fidel Castro         I staden Birán på östra Kuba föddes den 13e augusti 1926 en pojke i hjärtat av Holguín-provinsen, som skulle komma att bli en av våra mest omtalade revolutionärer och politiker. Skiver om Castro då jag finner att...

  Vanligt sunt förnuft är inte så vanligt.  - Voltaire

Ovido - Quiz & Flashcards