Direktlänk till inlägg 30 september 2010

Vad är en svensk?

Av Patrik Alejandro Pérez Arnström - 30 september 2010 11:56

Jag är en person.

En individ.

 

Född här i sverige.

Ser ut som en "svensk".

Lever som en "svensk".

Klär mig som många "svenskar".

Firar midsommar.

Äter sill.

Har ett landställe i skärgården.

Uppvuxen i Enskede.

Talar svenska utan brytning.

 

Ändå är jag inte svensk... eller jo faktist... sålänge jag inte nämner mina mellannamn.

Då får jag direkt frågorna: När kom du hit? Vart kommer du ifrån då? Är du född här? Talar du sånhär Chileanska? Var i Spanien ligger det? Hur stavar du... Berec? Pires? ahaaaaaa Pérez...

Men jag har ju sagt Arnström...det är mitt efternamn.

 

Sen får jag inte vara båda.. eller en av dom heller. I Chile är jag svensk utan snack.

I Sverige är jag "svensk" med invandrarbakgrund.

Mina vänner lika så. Så många av dom födda här, vissa vet inte alls mycket om sina rötter eller bryr sig inte så överdrivet. Deras färger "förstör" allt. Dom är tom. invandrare.

Nej dom är födda här ska jag be och få tala om. Och så fort man är lite stålt över sina rötter också eller pratar om det, är man inte svensk......

 

Vad är det för kriterier man ska uppfylla?

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


     Det var på tiden. Så heter On-Ree's skiva som släpps i april. Det var verkligen på tiden tycker vi alla. On-Ree (Henry Vargas P.) som han heter har varit aktiv innom musikbranshen i över 10 år. Sedan år 2000 har han varit aktiv som DJ ...

Ett nytt år är här   Efter ett par månaders uppehåll, välbehövlig julmat och tid för eftertanke sitter jag här igen och funderar på dethär nya året. Hur kommer det sig att vi har något som heter nyårslöfte? Har googlat men hitar ingen historia....

Att leva utan att älska är ej att leva ett verkligt liv.  - Molière ...

  Fidel Castro         I staden Birán på östra Kuba föddes den 13e augusti 1926 en pojke i hjärtat av Holguín-provinsen, som skulle komma att bli en av våra mest omtalade revolutionärer och politiker. Skiver om Castro då jag finner att...

  Vanligt sunt förnuft är inte så vanligt.  - Voltaire

Ovido - Quiz & Flashcards